Hur många är ”nån”? fredag 22 januari 2010, klockan 18:36
Hela mitt liv har jag gått och trott att vi människor i alla fall har en sak gemensam; definitionen av ”nån”. ”Nån” som i ”den kostade nån tusenlapp” eller ”jag går på semester om nån vecka”.
Det bevisades under hetsiga lunchrastsdiskussioner idag att jag har fel. Inte i min definition givetvis, utan i att alla har samma definition. Vi var två läger som stred, lag nord och lag syd. Nu är det er tur! ”Gå och rösta”, som man brukar säga!
Hur många är "nån" (som i "nån tusenlapp" eller "nån vecka"?)
- Runt en (c:a 0,8–1,2) (41%, 15 röster)
- En till två (c:a 1–2) (24%, 9 röster)
- En och en halv till tre (c:a 1,5–3) (30%, 11 röster)
- Annat (skriv kommentar!) (5%, 2 röster)
Antal röster: 37
Uppdatering
Nu får vi väl se omröstningen som färdigmixtrad, så jag har stängt den. Jag har, som avslutning, ett litet klipp från Språket på P1 från den 5 jan. Hur många är någon, Språket i P1 den 5 jan. Så; we can agree to disagree, men ”nån” eller ”någon” är inte mer än två!

22 januari 2010 klockan 18:57
Nån måste ju vara mer än 1.
Däremot så är det mindre än ”ett par”, men inte så mycket mindre.
22 januari 2010 klockan 19:03
Men då måste man ju defierna hur många ”ett par” är.
22 januari 2010 klockan 19:05
Men du har ju gjort en helt galen omröstning. Nån är inte definerat i exakta nummer. Diskusionen handlade om att nån är mer än EN tusenlapp. Säger jag att datorn kostade nån tusenlapp så menar jag troligen 2-3 tusen. Skulle den kostat en tusenlapp skulle jag inte säga nån tusenlapp. Att försöka hitta en exakt siffra är lönlöst. Anledningen till att använda nån som defination av antal är ju dessa luddighet.
22 januari 2010 klockan 19:07
Men det är ju därför det står c:a framför alla siffror, dummer!
22 januari 2010 klockan 19:13
Men alltså… Om datorn kostade 2-3 tusen så säger man ju att den kostade ”ett par tusen” eller ”ett par, tre tusen”.
Du har ju inga nyanser i språket, pöjk!
22 januari 2010 klockan 19:22
Suckar…. Och skrattar…
22 januari 2010 klockan 19:23
22 januari 2010 klockan 19:52
Ur Norstedts definition av någon/nån (tar med det avsnitt som handlar om antal och inte om att ”det kommen nån” eller ”nån knackar på dörren”):
Ett antal av en eller ett eller en aning fler. En aning fler borde ju inte vara flera hundra procent. En aning fler än tusen personer borde inte vara tre tusen personer.
Jag står fast i min övertygelse!
22 januari 2010 klockan 19:57
Bruket av nån är i dessa fall vagt och det är just meningen med att uttrycka sig på det sättet. Av någon anledning vill man inte, alternativt kan man inte, ge en exakt uppgift. Därför sticker man in nån. Men svaret är givet eftersom ordet finns i pluralis som några, och i fall man avser ca 2 eller fler ska man använda några; alltså, ”den kostade några tusenlappar” eller ”jag går på semester om några veckor”. Här går också ”ett par” att använda som en mer exakt synonym, då några kan betyda rätt många. Däremot tror jag att spannet 0,8–1,2 är för snävt tilltaget och att man faktiskt kan säga ”nån vecka” även om det rör sig om kanske 11 dagar.
22 januari 2010 klockan 19:59
Usch, vad skriver jag! Antingen ska det vara ”ifall” eller ”i de fall”, men inte ”i fall”.
22 januari 2010 klockan 20:01
Jag kan hålla med om att det nog blev lite snävt. Men det står ju ett c:a framför alla siffror också för att markera att det inte rör sig om några exakta angivelser.
Nåja, omröstningen är påbörjad, så det är för sent att ändra nu.
Bra inlägg i den viktiga debatten!
22 januari 2010 klockan 20:09
Men om det står ca framför siffrorna kunde du kanske ha skrivit ”ca 0,798890-1,204460″.
22 januari 2010 klockan 20:13
Jag gjorde det, men du vet ju hur det är med datorer och avrundningsfel
22 januari 2010 klockan 21:25
Alltså knappt en till drygt en och en halv. Så är det.
PS
Kollar inte du på buskis?
22 januari 2010 klockan 21:47
Men vännen
”En aning fler än tusen personer borde inte vara tre tusen personer”
Det är förvisso korrekt, såväl som att en aning mer än en tusenlapp inte är är flera tusenlappar. Snackar vi tusenlappar kan ”nån” vara mer än en precis som de centimeter du n.mner är fler än en. Huruvida det innebär en ökning av procentsatsen beror ju av enhetens värde och förhållandet av det faktiska beståndet innan du adderar värdet nån.
Ex:
-Det kostade nån tusing. ( 0 tusingar plus minst en upp till odefinerbar skamgräns) Dvs. en ökning av värdet på hur många procent som helst, eller hur räknar man en ökning från noll, matematikvänner? 0%
- Han var nån centimeter kortare än jag. ( I mitt fall 184 minus mer än en centimeter. ) Blir lite mindre i procent va? Kanske inte så stor poäng att omsätta nån i procent anser jag, även om jag just gjort en stor grej av just detta.
22 januari 2010 klockan 22:18
För att få ut procentuell ökning tar man
nytt värde
———————- x 100
gammalt värde
Om det gamla värdet är 0 _går_ det inte att beräkna efter som division med 0 är omöjligt. Om vi låter det gamla värdet vara jäkligt nära 0 (t ex 0,00000000000000000000001) så ser vi att resultatet börjar växa mot oändligheten.
Det är klart att mitt exempel var att ta i, men jag ville bara illustrera hur utomordentligt fånigt det är att definera ”nån” som 1-3 (eller 1-4) eller vad ni nu villl.
22 januari 2010 klockan 22:34
Eller för resten, så här är det förstås:
Nån är minst 1, men med 33% sannolikhet kan det i förekommande fall vara 2 och i blott 4% av fallen upp till max 3.
23 januari 2010 klockan 01:13
Såhär ser skalan ut:
Nån = 1-2
Ett par (i svävande betydelse) = 2-3
Några = 3-4
Flera = 4-6
Många = 6-8 fast ibland mer än 8
Massor = fler än många
Och så är det bara.
23 januari 2010 klockan 01:14
Du har nästan rätt. Close but no cigar
23 januari 2010 klockan 10:54
För mig var alternativ ett självklart! ca. 0,8 – 1,2.
23 januari 2010 klockan 10:57
Så här säger jag t.ex. ”Det tar väl nån vecka eller två. Alltså kan nån inte vara mer än två, för mig i alla fall. Det kan däremot vara lite mindre än en:)
23 januari 2010 klockan 11:58
Exakt! ”Nån vecka eller två” var ett bra exempel.
25 januari 2010 klockan 08:17
Man säger väl en vecka, eller två…
25 januari 2010 klockan 08:50
Man säger väl båda tror jag. I alla fall vi som stammar från Västerbotten
25 januari 2010 klockan 17:21
Nu verkar det vara jämnt skägg igen mellan mitt val och det felaktiga valet…
25 januari 2010 klockan 17:52
Ja, fast ur en strikt vetenskaplig synpunkt så kan inte din röst räknas eftersom du redan hade en uppfattning när du påbörjade undersökningen, den rätta visserligen, men ändock! Sedan måste Saga som äkta hälft räknas bort pga. jäv. Vidare kan också vittnesmålen av övriga i familjen, såsom mor, far och faster, knappast räknas. Så enligt min beräkning står det 6–1 till det felaktiga valet. Det är som vanligt alltså!
25 januari 2010 klockan 18:07
Är vi verkligen släkt????
26 januari 2010 klockan 20:49
Men vad är detta?! Nu ligger vi ju under igen!
26 januari 2010 klockan 23:24
Halleluja vilken diskussion… plus poäng för meganörd insatsen av Nils som drog in procent ökningar i det hela. Och tack Milton för att du envisas om att bestämma obestämbara kvantiteter… det känns nästan som att man är tillbaks i lunchrummet. Men jag måste ju hålla med alla som tycker att du är ute och cyklar… ”nån” går inte att definiera helt enkelt… Det beror ju helt på hur man använder det… i vilket syfte och vilken ton som används.
Sen… inte säger man väl nån eller två veckor? Man säger väl antingen nån vecka eller en till två? Håller med Petter där.
Osså ber jag om ursäkt till grammatikpedanten för alla mina ”…”
26 januari 2010 klockan 23:27
Nä, man säger inte ”nån eller två veckor”, men väl ”nån vecka eller två”. Sådeså!
…
26 januari 2010 klockan 23:41
Ge upp och acceptera nederlaget medan du har någon heder i behåll. 12 mot 6 röster på att ”nån” i vardagligt tal oftast syftar på ett diffust tal högre än 1 är väl tydligt nog.
26 januari 2010 klockan 23:42
Eh, skit ner dig. Jag, heder, pffft!
26 januari 2010 klockan 23:47
Nej förlåt, heder var kanske inte din grej. Jag har ju redan hunnit kallas för dummer, pöjk och nu blivit ombedd att skita ner mig så… HAhaha!
26 januari 2010 klockan 23:48
Man ska passa sig
28 januari 2010 klockan 20:18
Det tidigare SIFO-resultatet verkar ha svängt ganska rejält.
28 januari 2010 klockan 21:14
Ja såååå konstigt! På några timmar hade majoriteten vänt helt plötsligt… Tror vi måste begära ut ip-adresserna för de här plötsliga rösterna och därefter låta servern granskas av oberoende valbevakare… Inte har du väl fuskat Anders?
28 januari 2010 klockan 22:23
Wow! Najs. Vilken skräll!
Kanske måste avsluta omröstningen snart
28 januari 2010 klockan 22:29
Nån med ett norskt IP hade röstat 5 ggr under loppet av 10 minuter, så jag tog bort 4 av rösterna.
29 januari 2010 klockan 16:02
Noen er ikke to eller tre, men en.
29 januari 2010 klockan 16:05
Oj, nu har länken spridit sig utanför Sveriges gränser ser jag! Välkommen!
29 januari 2010 klockan 17:46
Alltså, jag trodde att man skulle lägga nån röst var. Sedan insåg jag till min häpnad att nån tydligen kunde vara betydligt fler än en. Så jag och Halvard la nån röst var. Tillsammans blev det väl nån röst; således fler än en men helt säkert färre än sexton.
29 januari 2010 klockan 22:53
Haha, det var som själva f-n. Norge är nu blockat från min server.
Rösterna från Norge är borttagna också.
2 februari 2010 klockan 13:54
Nu har jag frågat runt på mitt jobb (Norgerösterna) och alla fyra jag frågade (vilka är i femtioårsåldern) ansåg utan nån som helst tvekan att nån är lika med en – alternativ 1 alltså. Det kanske är en åldersfråga, TYP!
Kan ungdomarna ha förvridit begreppen?
2 februari 2010 klockan 13:56
Jag tror det. Undomarna har ingen koll. Förutom några få (de som tycker rätt)
16 februari 2010 klockan 19:20
Omröstningen är nu stängd och inlägget uppdaterat med ett litet ljudklipp.